Unikatowe usługi dla szpitali
Jak podkreśla, ubezpieczenia wzajemne mają wiele wspólnego z medycyną. To zasada, że lepiej zapobiegać niż leczyć, a więc lepiej przewidywać zagrożenia i im przeciwdziałać niż zmagać się z ich skutkami. – Temu służy szereg usług i przedsięwzięć, które połączyliśmy w projekcie Szpital 360. To wizytacje medyczne i szkolenia, projekty prewencyjne i wsparcie szpitali w inwestycjach na rzecz bezpieczeństwa, pomoc placówkom leczniczym w komunikacji kryzysowej i badania opinii pacjentów – wyjaśnia dyrektor Daniluk.
Prekursorską inicjatywą TUW PZUW jest również tzw. proaktywna obsługa niepożądanych zdarzeń. Polega na tym, aby natychmiast reagować na problemy, a nie czekać na zgłoszenie roszczeń. – Diagnozowanie i leczenie pacjentów to skomplikowany proces. Błędy się zdarzają. Szybka reakcja pozwala odwrócić albo ograniczyć ich negatywne skutki. Zwiększa szanse pacjentów na odzyskanie zdrowia. Buduje wiarygodność szpitali, które potrafią w sposób odpowiedzialny zareagować na problem. Obu stronom otwiera drogę do porozumienia – argumentuje szef Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym.
– Jeśli przez brak staranności zawinił szpital albo doszło do błędu medycznego, reakcją może być ponowna operacja, zabieg albo rehabilitacja. Dążymy jednocześnie do ugody z poszkodowanym, zanim zgłosi roszczenia. Korzyści są obustronne – poszkodowany dostaje pieniądze od razu i nie musi czekać, aż prawomocnym wyrokiem zakończy się postępowanie sądowe. Szpital zaś unika piętrzących się kosztów – dodaje. Jak przypomina, za takie podejście – otwartość, dialog i szukanie porozumienia – TUW PZUW doceniła Komisja Nadzoru Finansowego, honorując tytułem Instytucja Finansowa Przyjazna Mediacja.
Pomoc TUW PZUW polega również na diagnozowaniu potencjalnych zagrożeń. Temu służą bezpłatne wizytacje medyczne w szpitalach, które prowadzą lekarze z Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym. Rozpoznają ryzyka i podpowiadają rozwiązania. – Działamy kompleksowo. Nazwaliśmy nasz projekt Szpital 360, ponieważ chcemy zatoczyć koło szeregiem spójnych ze sobą usług i przedsięwzięć, które pozwalają zapobiegać problemom i na nie odpowiadać – podsumowuje dyrektor Daniluk.
Cały tekst można przeczytać TUTAJ.